Thursday, May 5, 2011

Hati - Hati Bila Membeli Barangan Antik [Entri Seram]

Tadi blogwalking kat blog Fairus. Amboi... banyak betul barangan antik milik keluarga dia. Best sangat!  Suka barangan antik tak?  Walaupun rupa dah lusuh dan lunyai, dah nama pun antik kan tapi harga boleh cecah riban riban jugaklah.

Saya nak kongsi di sini satu kisah lah tentang satu 'tabak' [dulang] berbentuk bekas pahar yang kami beli tahun 2000 dulu.  Dalam adat kami orang Iban, kalau anak perempuan bila kahwin dan ikut suami kena beri satu 'tabak' kepada keluarga isteri, sebagai tanda anak perempuan mereka dah kena 'ambil'.  Dipendekkan cerita, kiterang laki bini pun cari punya cari punya cari pahar tembaga ni tapi tak jumpa-jumpa.  Sebenarnya ada tau, tapi dijual kat kedai bernama BATIK INDONESIA di Batu 7 tapi kami tak pergi situ.  OK balik ke cerita tadi, kami dah habis ikhtiar maklumlah gatal nak kahwin kan? Haha.. so tiba-tiba saya dapat idea, eh apa kata pergi ke kedai antik berdekatan dengan Waterfront, Kuching.

Kami masuk ke satu kedai ni.  Wow!  Terpegun saya melihat koleksi barangan antik kat kedai tu.  Ada topi askar British lama, ada pistol antik dan mata saya terpaku saat saya melihat satu meja solek memang sangat antik dan lama.  Cermin masih elok walaupun dah tercalar.  Siap dengan dua laci lagi.  Saya bayangkan kalau disapu varnis semula pasti cantik!  Eh... saya macam terpukau sekejap eeeeiiichakkkk.... jangan-jangan ada 'benda' memanggil suruh saya beli meja solek lama tu so saya cepat-cepat blah.  Eh, ADA LAH!!!  Kami akhirnya dapat satu 'tabak' yang dibuat dari tembaga lama, kemerah-merahan pulak warna dia.  Cantik.  Ingatkan harga beratus-ratus tapi peliknya tokey kedai tu bagi dalam RM50 ke RM60 macam tu saya dah lupa.

Petang tu kami serahkan 'tabak' tu pada ayah.  Komen pertama ayah, dia cakap dalam nada bergurau, "Jangan-jangan tabak ni orang dapat korek kubur".  Ish... mulut ayah.  Kami gelak besar time tu sebab masa tu kan tengah heboh Tomb Raider berleluasa di Sibu dan kawasan sekitarnya.  Pencuri kubur selongkar kubur lama dan curi barang-barang berharga milik si mati.  Ish.. jahat.


Mulut ayah memang masin.  Selama tiga malam berturut-turut dia dapat mimpi ngeri.  Menurut ayah, dia dikejar oleh seorang pahlawan Iban, pakaian macam orang zaman dulu-dulu.  Pahlawan itu siap nak parang ayah saya.  Kesian ayah jadi takut dibuatnya.  Kat rumah ayah memang derang ada buat 'Bible Study' setiap Rabu ikut giliran lah jadi kebetulan Rabu itu dia minta kumpulan buat sembahyang sikit untuk 'deliverance' (halau hantu).  Lepas tu barulah takde 'benda' mengacau dalam mimpi dia.

Tabak tu mak masih simpan sampai hari ini walaupun ayah dah tak ada tapi kami semua memang dapat pengajaran.  Hati-hati bila beli barang antik ni kita mesti siasat dari mana asalnya.  Macam Fairus takpe, itu warisan keluarga.

Hah, cakap pasal kumpul kan pasti ramai suri rumah suka kumpul barangan Tupperware.  Sekarang bukan setakat mak orang, anak dara, anak teruna semua suka barangan Tupperware!  OK, sila baca iklan kat bawah ada offer baeeekk punya untuk korang!

Here comes the icing on top, Churpers!
Tupperware Brands is having a contest and they're giving away 3 Samsung Galaxy Tabs as prizes! Taking place at KLCC Aquaria from 7th Apr – 31st May 2011! Great excuse to visit KLCC Aquaria!
Be the one of every 100th lucky winner to SMS to 012 – 7830 790 and win a Tupperware hamper as well as stand a chance to win the Samsung Galaxy Tab!

See the Samsung Galaxy Tab light up under water as you SMS your details to the phone! Yes, in real time.
Share this with everyone you know! You or your friends may just win a Samsung Galaxy Tab!


*** Mizz Coki ***
Pecah kaca atas simen,
Lepas baca harap komen!

Blog Archive